Pia tycker och tänker

Sekretessmarkering – räddar liv | mars 5, 2010

Pernilla är livrädd.

Har du varit livrädd för någon eller något? Då vet du hur hela magen blir i uppror, hur tankarna far genom huvudet, hur svetten pärlar, hur varje muskel i kroppen spänner sig –  hur hela kroppen förbereder sig på flykt undan en fara.

I det här fallet VET Pernilla vem som bär med sig faran. Ändå tänker samhället häva hennes skydd mot den som hotat henne till livet.

Pernilla fruktar för sitt liv. Hon är övertygad om att hennes fd sambo ska söka upp henne om hennes personuppgifter blir offentliga.

””Han” var Pernillas sambo. Och flykten var kulmen på ett flerårigt förhållande som, enligt Pernilla, präglades av hot och våld.

– Han misshandlade mig fysiskt och psykiskt. Tog strypgrepp på mig vid flera tillfällen, jag trodde han skulle döda mig. Sparkade och slog mig. Hotade att hänga ut mig naken i skogen.

När hon ville lämna honom blev han vansinnig.

– Om jag lämnade honom sa han att ingen annan skulle få mig, att han skulle skicka folk efter mig. Att han skulle hitta mig om det så skulle ta tio år.”

http://gd.se/nyheter/gavle/1.1855324-hon-flydde-fran-vald-och-hot

Vad gör att människor väljer att inte polisanmäla?

Det finns nog lika många förklaringar som människor. Det jag har förstått är att den rädsla som genomsyrar varje fiber i kroppen, styr. Många vill bara ta sig bort från misshandeln, kunna leva sitt liv utan rädsla och utan ångest.

Många lyckas ta sig från destruktiva förhållanden. Andra hinner bli ihjälslagna innan. En del blir misshandlade när de försöker ta sig ut, se på Emma http://kvp.expressen.se/nyheter/1.1894942/sa-skulle-casper-21-doda-ex-flickvannen-emma-20 andra dör straxt efter de lyckats ta sig från förhållandet som Frida Stenberg.

De som arbetar med kvinnor som misshandlas, kan berätta om ett polisväsende som vill väldigt mycket, men lagar som faktiskt inte skyddar den misshandlade. Åklagare väcker inte åtal eftersom det inte finns bevis eller vittnen till hotelser eller misshandel. Blåmärken, rivskador och andra skador kan ha uppstått på annat sätt.

Det är inte konstigt att kvinnor väljer att låta bli att anmäla. Lika lite som det är konstigt att män som blir misshandlade av sin partner väljer att låta bli.

Polis och åklagare går inte vidare med ärendet.

Uteblivna förhör, åtal, domar leder till att det är helt ok att förfölja, trakassera, misshandla den som vill ta sig ur förhållandet eller som gjort det. Samhället gör ju inget för att straffa de som misshandlat eller hotat!

De som utför brott bakom sekretessmarkering kan polis och åklagare alltid få tag på.

Måste människor dö eller misshandlas svårt innan de kan få sekretessmarkering?

Måste Pernilla bli ihjälslagen av sin fd innan hon får ha kvar sin sekretessmarkering? Måste hennes barn bli moderlösa och hennes man änling?


Publicerat i Uncategorized

Kommentera »

Kommentera

