Pia tycker och tänker

Återigen – Barnen från Marks kommun | maj 24, 2010

Läste följande på familjehemsmammans blogg:

LVU domen har kommit LVU består det konstiga är att ryktet säger att mamman är lovad att ”våra ” små skall flyttas hem nu i maj.
Enligt vad nämnden säger finns fortfarande inget beslut om det och LVU kvarstår enligt dom i fredags. Ingenting verkar stämma.

I dagens NLT sid 16 (Tyvärr inte i nätbilagan så ni får ringa och beställa den 0510-89700) är det en stor intervju med FACO´s ordförande i Västergötland. Idag handlar det bara om hur hon reagerar som fosterfamilj. Men hon var med mig ner till socialtjänsten i Mark och hon hade aldrig varit med om ett så kränkande bemötande.
Ur hennes brev till socialstyrelsen:

Vi kom in och presenterade oss och jag fick veta att min närvaro inte var önskvärd. I min funktion som ordförande har jag aldrig tidigare mött motstånd för min närvaro.
Tillsist godkändes det med tillägg att de inte kunde diskutera runt det som var tänkt på grund av sekretess.


Jag kände mer att det inte berodde på sekretess utan av andra orsaker. Atmosfären var inte hjärtlig och jag upplevde att man direkt började anklaga och ifrågasätta (undertecknad).
Hon anklagades för att misstro kommunen men hon talade om att hon inte misstrodde dem men ifrågasatte då barnen visade sig må så dåligt i de ökade umgängena.
Hon blev anklagad för att ifrågasätta dem som arbetsgivare men (undertecknad) höll sig lugn och menade att det var en stark överdrift och inte hennes ord.
Hon ifrågasatte inte dem som arbetsgivare men däremot ifrågasattes barn- perspektivet i detta. Jag försökte ställa en fråga men blev mycket bryskt tystad och blev ombedd att vänta.
Tillsist fick jag ställa min fråga var hon Barnens socialsekreterare menade med barnperspektiv och hon svarade att det var en väldigt svår fråga.
Jag sa att det var det inte alls varpå hon fann sig och svarade att det var självklart att sätta barnen i centrum varpå jag frågade om hon tycke att hon gjorde det. Den frågan fick jag inget svar på.

Och …

Jag kände att här är något som inte står rätt till. Jag upplevde också att familjehemmet blev väldigt ifrågasatt, ingen lyssnade utan hade på något sätt redan bestämt sig för vad (undertecknad) tyckte och ansåg.
Diskussionen var rätt ensidig och alla (undertecknad)s invändningar trots att hon var mycket påläst och höll sig lugn trots alla anklagelser gav ingen respons.


Hela uppträdandet och bemötandet fick mig att undra varför (undertecknad) var nerkallad och vad de sagt och gjort om jag inte varit med. Hon bemöttes väldigt otrevligt. Jag upplevde Daiga som mycket kall och arrogant. Inget vi sade var värt något och allt ifrågasattes.

Fortsatt:

(undertecknad) berättade om några umgängen och ifrågasatte varför hennes begäran om Bup hjälp hade stoppats varpå Barnens socialsekreterare sa att hon inte stoppat men tillsist sade att den bedömningen skulle hon göra själv. (undertecknad) frågade hur hon tänkt göra det då hon inte själv närvarande vid umgängena och då den hon skickat inte var med vid överlämnandena.
Varken före eller efter.
Hon hade heller inte frågat hur barnen mådde på vägen dit, hem eller dagarna efter. Detta fick hon heller inget svar på.


Jag upplevde i det hela taget som om Barnens socialsekreterare inte hade många svar utan det handlade mest om att ställa familjehemsmamman mot väggen på ett mycket otrevligt sätt.


Min första kommentarer då vi lämnade lokalen var att jag kände det som om de väntade på att (undertecknad) skulle göra bort sig, säga något som gick att hugga på eller anklaga för.
Min upplevelse var att man försökte få (undertecknad) att reagera på ett sätt som kunde användas mot henne likadant med allt hon sade.
Jag var förvånad över vilket lugn (undertecknad) lyckades behålla i allt detta då jag själv blev mycket upprörd. (undertecknad) fick till och med sparka till mig vid ett tillfälle.


Under mina år som familjehem har jag aldrig stött på ett sådant kränkande möte.
Jag själv har aldrig under mina 20 år blivit bemött på det sättet. Många gånger har jag fått bryta och gå ut en stund men aldrig blivit bemött av en så ned värderaden attityd.

 
De hade redan bestämt sig för att svartmåla mig. Det var många som upplevde det så men det är inte den bild som serveras Marks kommun. Utan där är det jag som är det stora problemet. Roten till allt ont.
I NLT svarar ändå Owe E på frågan om barnens skulle kunna komma att flyttas tillbaka till oss att man skall aldrig säga aldrig.

http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b120001.html

//

Det är märkligt hur presige ska få styra istället för barnperspektiv! Hur kan de här människorna sova gott om nätterna?


Publicerat i Uncategorized

1 kommentar »

  1. Ja denna kommun alltså… Undrar hur mycket mygel det pågår egentligen. Jag bor här och bara känner att det är hur mycket som helst under ytan som bara väntar på att bubbla upp…

    Kommentar av Anton D — juni 19, 2010 @ 01:40


Kommentera

