Pia tycker och tänker

Tankar efter att ha läst Trasig av Shy Kennan | juni 19, 2010

Jag har just läst ut boken Trasig av Shy Keenan http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170028419

En bok som beskriver obeskrivliga fasor, en barndom som inte är något annat än ett liv i yttersta helvetet. Den största fasan som beskrivs är hur samhället och de myndigheter som är satta att beskydda barn blundar för barnet. Myndigheterna ser barnet som den sjuka individen. Förövaren är den som är utsatt av barnet. Känns det igen?

Barnet är den som ses som smuttsig, snuskig, otäck, ljugande och förövaren som den utsatte och som behöver samhällets beskydd. Barnet är den som ses som ett problem för att hon vågar berätta.

Socialtjänsten väljer att se problemet ett problem med barnets sexualitet: hon är den som tvingar den stackars mannen till oralsex (han erkänner oralsex – som han tvingas till). Känns det igen? I Sverige har vi socialtjänstemän som anser att ”en pappa är mer än en snopp i munnen” och att det är utmärkt att få ha oövervakat umgänge och tom delad vårdnad och VV boende. Lär man sig inget av historierna som så många numera vuxna vågar berätta? Vågar man inte ta till sig barnens berättelser om övergrepp?

Barn berättar på sitt sätt om hur de utsätts för snopp och snipplekar, vit gegga el kiss i hår eller ansikten eller någon annanstans på kroppen, om hur de binds fast – men socialtjänsten väljer att blunda för att det är enklast. De skyller på att de inte är en polisiär myndighet och inte ska utreda brott – Vad de glömmer är att de SKA beskydda barn f rån snopp och snippa lekar.

Vi har barn i Sverige som idag blir utsatta för samma form av blundande socialtjänstemän som de Shy Keenan mötte. De väljer att blunda för det uppenbara i barnens berättelser. Även om det inte finns sperma kvar i hår och munnar – lyssna på vad barnen berättar. Hur ska de kunna veta att sperma är vitt och kladdigt, fastnar i munnen med en konstig smak och är äckligt om de inte på något sätt varit med om det själva? Hur kan barn berätta om övergrepp på ett mycket detaljerat sätt om de själva inte har upplevt det?  Varför väljer vuxna bort att lyssna?

Vad gör att så många tjänstemän istället väljer att lyssna på de vuxna? Vuxna som kommer med ett otal märkliga bortförklaringar, från att de sov till att de råkade ta miste på barnet och hustrun pga berusning? Hur länge ska samhället blunda för de barn som kommer till sjukvården med märkliga skador i underlivet, som söker för upprepade underlivsbesvär så snart de är i vårdnaden av den som de pekat ut som förövare?

När kommer samhället att ta sitt ansvar och lyssna och se barnen?

//

”Jag föddes och trasades sönder i Birkenhead. Oönskad, misshandlad, såld, bortbytt, fotograferad, filmad, lämnad att dö, fördärvad, skuldbelagd, sviken och förbigången. Men jag föddes även med en brinnande eld inom mig. Jag kallar den för min Fenixeld. Jag är inget offer – det ordet beskriver bara vad jag råkade ut för. Inte heller är jag en överlevare för det antyder att jag kommit över allting. Jag är en Fågel Fenix och det pågår en ständig process inom mig. Detta är min berättelse.”

Orden kommer från Shy Keenan. Under hela sin barndom blev hon systematiskt våldtagen av sin styvfar. Och hen¬nes mor misshandlade henne så svårt att hon hade både nedsatt hörsel och syn den dag hon började skolan. Vid 10 års ålder var hon nära att dödas av en grupp pedofiler som hon blivit såld till.

I vuxen ålder beslutade sig Shy för att berätta sanningen och få de skyldiga ställda inför rätta. Efter en utdragen process dömdes både styvfadern och några av hans medhjälpare till långa fängelsestraff inte bara för vad de gjort mot Shy utan för flera fruktansvärda brott även mot andra barn.

Trasig är en av de mest skakande och ärliga skildringar av barns utsatthet som någonsin skrivits. På ett rakt och självutlämnande sätt berättar Shy Keenan om sina fruktansvärda upplevelser. Men hon uppvisar även en inneboende styrka och förmåga att trots allt överleva och vända smärtan till något positivt som kan hjälpa andra i liknande situation.

Pressröster om Trasig:

”Jag rekommenderar alla att läsa Trasig, om inte annat för att förstå hur sjuk en del av mänskligheten faktiskt är.”

– Kick Off

”Hur kan någon göra så här mot ett 4-årigt barn. Polisen och de sociala myndigheterna måste ha varit blinda!!! Alla som utnyttjade Shy borde få livstids fängelse. De stal ju hennes liv …”

– amazon.co.uk

//

http://www.youtube.com/watch?v=Xf46IiqXjL0

//

Shy Keenans egen hemsida: http://www.shykeenan.com/

//


Publicerat i Uncategorized

Kommentera »

Lämna en kommentar